keskiviikkona, tammikuuta 11, 2006

Kuvien käyttäminen blogissa



LISÄYS: Kuva lainattu Jukka Kemppisen blogista. Kemppisen blogissa keskustellaan muun muassa siitä, onko oikein lainata kuvia toisen blogista. Kuvassa professori Jukka Kemppinen. Kuvan otti "tohtori P. Virtanen, joka on etevä tekijänoikeuden asiantuntija", kuten Kemppinen kertoo tämän jutun kommenteissa.
Paikka Lappeenrannan Teknillinen Yliopisto.

Koko sen ajan kun olen blogannut eli puoli vuotta olen yrittänyt saada selville, mitä kuvia saa käyttää blogissa. On tuntunut siltä, että kukaan ei tiedä tarkoin asiasta. Olen päätynyt käyttämään poikani kuvitustöitä ja oman perheen ja ystävien ottamia valokuvia tai kuvia, joiden käyttöoikeuden olen hankkinut joko ostamalla muutaman CD Romin tai maksamalla pienen jäsenmaksun.

Edellisen kirjoitukseni kommenteissa tuli jälleen keskustelua asiasta ja päätin kysyä Jukka Kemppiseltä, bloggaavalta tuomariltamme. Hän julkaisi äskettäin suuren joukon suosittujen laulujen sanoja blogissaan havainnollistaakseen sitä, että kenelläkään ei ole enää erityisoikeuksia niihin.

Professori Kemppinen (jonka valokuvan olen lainannut hänen blogistaan) vastaa kysymyksiin kuvien käytöstä kahdessa kirjoituksessa. Lue Kemppisen blogikirjoitukset Oikeudet upoksissa ja I vastaus. Kiitos!

Ks. myös edellinen blogikirjoitukseni ja sen kommenteissa käyty keskustelu.

3 kommenttia:

  1. Eikö olekin vakuuttava näky. Tuossa vaiheessa olin täysin valveilla, kuten custoksen kuuluu.

    Kuvan otti tohtori P. Virtanen, joka on etevä tekijänoikeuden asiantuntija.

    Paikka Lappeenrannan Teknillinen Yliopisto

    VastaaPoista
  2. Tämä on mielenkiintoinen aihe!

    Mistähän sekin johtuu, että tekstiä on ollut itselläni luontevampaa siteerata kuin kuvaa.. Toisaalta teksin siteeraamista on voinut harjoittaa niin kauan kuin on osannut kirjoittaa, mutta kuvien siteeraamista on oikeastaan voinut harjoitella vasta netin myötä. Olen kyllä pysytellyt melko kokonaan omissa otoksissa, kun aiheetkin ovat olleet sellaisia.

    -C-

    VastaaPoista
  3. Jukka Kemppinen,

    kiitos vierailusta. Olipa kohtalokas kuvanlainaaminen, kun valokuvaajakin on tekijänoikeuden asiantuntija.

    Näinkö siis saa todellakin tehdä - ottaa kuvan toisen bloggaajan blogista, jos kertoo bloggaajasta tai asiasta, josta tämä on kirjoittanut?

    Onko tämä siis ns. täysin selvä tapaus?

    Hillitty kukko,
    minulle myöskin on tutumpaa lainata tekstiä. Olen kuitenkin luullut tähän asti, että saa lainata vain osan esimerkiksi runoa.

    Maria,
    asiassa tuo lisäongelmia se, että bloggaaminen tapahtuu internetin maailmassa, joka on kansainvälinen. Laki vaihtelee, kuten esim. Webmuseumin sivuilla sanotaan.

    Webmuseumin mukaan valokuvaajat, jotka ovat ottaneet heille kuvia mm. vanhoista maalauksista, ovat allekirjoittaneet luvan niiden käyttöön. Siis turvallinen paikka.

    Tämä on varmaankin kiinnostavaa aikaa lakitieteen asiantuntijoille, mutta hämmentävää meille bloggaajille. Jotkut eivät uskalla käyttää kuvia ollenkaan.

    Olen pahoillani siitä, että vasta nyt reagoin kommentteihin. Olen sairaana, ja päiväjärjestykseni on mennyt taas sekaisin.

    Kiitos kommenteista!

    VastaaPoista