torstaina, heinäkuuta 13, 2006

Rumuuden ja kauneuden raja on usein liukuva.



Onko tämä taivas ruma vai kaunis?

Kahdeksannen valokuvatorstain aiheena on rumuus.

Olen pohtinut tänä kesänä rumuutta. Kauneuden ja rumuuden raja on usein liukuva.
Ovatko nämä vesirännit rumia vai kauniita?

Harmaan rumuus ja kauneus

Kaikkein rumin, toisille ihanin

Lisäys perjantaina: kaunis vesiränni Pariisista

Kirjoitus maisemanpilaamisesta rumuutena toi mieleeni tämän ruman kioskin, joka pilaa maiseman, kun haluaa ihailla tai kuvata tätä kaunista rakennusta, joka näkyisi siitä hyvin, kun puut ovat lehdettömiä ja kesälläkin, mutta kioski on edessä. Ulkolaiset vieraat ja turistit ovat kysyneet, miksi romukioski on siinä. Mitä voisin vastata? En voi sanoa, että kioski on tarpeellinen. Onko joillakin sadistinen tarve pilata maisema vai onko se vain piittaamattomuutta?

18 kommenttia:

  1. Taivas on siltä väliltä, ei ruma, ei kaunis. Mutta olkoon nyt aiheen puolesta hiukkasen verran ruman puolella :)

    VastaaPoista
  2. Rakastaa, ei rakasta, rakastaa, ei rakasta...
    Kaunista, rumaa, kaunista, rumaa...
    Enhän mä osaa päättää lainkaan.

    VastaaPoista
  3. Minä hätkähdin ensin, että onko nyt tullut väärä kuva. Tulee niin etsittyä ihaillen erilaisia pilvi - valo muodostelmia taivaalta. Mutta ehkäpä tämäkin voisi olla ruma.

    VastaaPoista
  4. Makuasioita kaikki tyynni :) En tätäkään voi sanoa "rumaksi".
    Jännää, miten sitä eri tavalla näkee asioita ja miten kukakin mieltää näkemänsä. Kauneus ja rumuus - molemmat on katsojan silmässä.

    VastaaPoista
  5. Mukava, että joku muukin on kuvannut vesirännejä. Minullakin on pari kuvaa niistä Flickerissä...

    Minusta harmaat kuvasi ovat kauniita - tietysti jos sattuu kaipaamaan voimakkaita värejä katsomishetkellä voi olla, että kaipaisi - värejä.

    VastaaPoista
  6. Tämä taitaa olla valokuvatorstain tähän mennessä vaikein aihe..
    Minusta kaikki kuvasi olivat kauniita.
    Rupikonnasta harmaisiin kuviin.
    Vesirännikokoelma oli aivan upea!!!
    Ikävä kyllä. :)

    VastaaPoista
  7. Rupikonna ei ole minun ottamani kuva, vain se kirjoitus on minun.

    VastaaPoista
  8. Maria,
    minä olen ihmetellyt noita vesirännejä. Alussa näytti siltä, että ne ovat kaikki harmaita tai korkeintaan mustia. Mutta sitten alkoikin löytyä kauniiksi maalattuja ja hyvinhoidettuja vesirännejä. Väriäkin on nyt siis rännikuvissa.

    Vesirännitkin kertovat paljon eri kaupunginosista. Olen kuvannut tänä kesänä vain nykyisen asuntomme (ei omistusasunto, kuten laitan apuraha-anomuksiin erään kollegan neuvosta) ympäristöä. Olen asunut ainakin kymmenessä eri osassa Helsinkiä.

    VastaaPoista
  9. neo, outi ja tinka,
    olen samaa mieltä - usein on makuasia, onko jokin ruma vai kaunis.

    Blogisisko

    VastaaPoista
  10. Olen ylpeä kuvaamastani vesirännistä, jonka varteen jonkin sortin seppä on takonut(?) kukan. Ränni on osa taloa, joka on monella tapaa kaunis kivihakkauksineen jne.

    VastaaPoista
  11. Harmaa on kaunis väri, myös. Ja rännikuvasi ovat upeita!

    VastaaPoista
  12. Pidän kovasti "harmaan kauneutta" -kuvistasi. Ne eivät ole lainkaan rumia - niin - nämähän ovat makuasioita .....

    VastaaPoista
  13. Marla, kauneuden ja rumuuden rajoja olen koettanut miettiä näiden kuvvien avulla. Esimerkiksi valo voi muuttaa ruman kadun kauniiksi täplineen ja raitoineen.

    VastaaPoista
  14. Harmaan kauneus oli makuuni.

    VastaaPoista
  15. On ollut todella kiinnostavaa lukea mielipiteitänne.

    Blogisisko

    VastaaPoista
  16. Pienenä minua pelotti kovasti mustanpuhuvat pilvet, nyt ne ovat upeita.

    Ihana aihe nuo rännit ! Täytyy tarkistaa mimmosia Pariisista löytyy lomalta palatessani...

    VastaaPoista
  17. Maurelita,
    olen nähnyt Pariisissa "maailman kauneimman vesirännin." Skannaan kuvan ja laitan blogiin, jos se on paperikuvana albumissa.

    Blogisisko

    VastaaPoista
  18. Tekstin puolella on linkki seuraavaan kirjoitukseeni, kuvaan pariisilaisesta vesirännista. Alaosasta ei löytynyt kuvaa.

    Kuva on poikani ottama, joten en voi kai laittaa sitä Flickriin.

    VastaaPoista