maanantaina, syyskuuta 06, 2010

Kommentti: Nobelistit ja Cartland


Barbara Cartland was very popular. But popularity is not a reason to give a Nobel-prize to a writer.
Barbara Cartland vuonna 1925.
Tämä on kommentti blogiin Kirjailijan häriöklinikka

Aihe: Dame Mary Barbara Hamilton Cartland, DBE,  brittikirjailija poliitikko (9.7.1901  –21.5.2000) Esikoisteos 21-vuotiaana, yhteensä yli 700 kirjaa, romanttisia historiallisia romaaneja ja kirjoja terveydenhoidosta. Isä kuoli I maailmansodassa vähän yli 40-vuotiaana, isoisä teki sitä ennen itsemurhan pörssiromahduksen aikaan, molemmat veljet kuolivat II maailmansodassa, peräkkäisinä päivinä. Isän kuoleman jälkeen äiti perusti ompelimon ja koulutti lapsensa. Kuten äitinsä Barbara eli yli 90-vuotiaaksi. Barbaran tyttärenpoika William Legge, Dartmouthin jaarli, on Euroopan parlamentin jäsen. Tytär Raine oli prinsessa Dianan äitipuoli. Barbaran äidin suku Hamilton on korkea-arvoinen herttuallinen suku. Barbaralle linnat ja aateliset olivat arkea.


Barbara Cartlandin kirjoja on myyty 150 miljoonaa klp. Miksi Barbara ei saanut kirjallisuuden Nobel-palkintoa? Kauheaa.)  (Kommenttini.  My ironical comment )


Minun täytyy tunnustaa, että olin tuo tilapäisestä dyslektiasta kärsivä anonyymi. Halusin kiinnittää huomion siihen, että kirjailijan kirjojen paljous ei merkitse useinkaan parempaa laatua.

Jos on lukenut yhdenkin Cartlandin kirjoista, tietää miksi hän ei ole saanut Nobelia.:) Olen lukenut kaksi.

Mieheni on ruvennut lukemaan taas kaunokirjallisuuttaa vapaa-aikoinaan vapauduttuaan "tutkimusorjuudesta". Järjestelmällisenä henkilönä hän on päättänyt lukea Nobelin saaneet kirjailijat ja on samaa mieltä kuin sinä Kirsti: kaikki eivät ole hyviä. (Hän on opiskellut yliopistossa myös kirjallisuutta, cum lauden verran.)

Minua kiinnostaa Cartland ilmiönä. Hän oli kaunis blondi, mutta ei mikään tyhmä blondi. Hän oli reipas ja energinen, ehkä sanoisimme häntä nykyään hyperaktiiviseksi ihmiseksi, hän oli muun muassa lentäjä siihen aikaan, jolloin lentokoneet olivat vain pikkuhäkkyröitä (alkuaikojen purjelento).

Olen ajatellut, että ehkä romaanien suoltaminen oli hänelle terapiaa. Hänen rakas veljensä Ronald kuoli sodassa, ja hän ei tainnut toipua siitä koskaan.

Barbara Cartlandin historialliset romaanit olivat faktojen kannalta kohdallaan, sillä hänellä oli hyviä ystäviä, arvokkaita herroja, jotka olivat historian asiantuntijoita ja penkoivat kirjastoja hänen puolestaan, jos omat tiedot eivät riittäneet. Kartanot olivat hänelle arkea, hän tunsi ne.

Hänellä oli erikoinen tapa kirjoittaa vanhempana: hän lepäsi divaanilla ja saneli romaaniaan sihteerille, joka istui hänen takanaan ja kirjoitti sen muistiin pikakirjoituksella. (ks myös kaunis nuoruudenkuva edellä olevasta linkistä)

Toisessa  huoneessa sihteerit (huom monikko) kirjoittivat kirjat koneella.

Hän oli yhden hengen romaanitehdas, joka laajeni lopulta suuryritykseksi. Joillakin ihmisillä on kyky suoltaa romaaneja ihan solkenaan niin kuin Mozart musiikkia. Se on armoitettu lahja, joka vain peritään. Muut ahertavat.

Tästä tuli taas blogikirjoitus.

4 kommenttia:

  1. Oletko nähnyt BBC 4:n sarjan In Love with Barbara. Se antaa taustaa sille, miksi Cartlandista tuli kirjailija. Ja kertoo myös Barbaran ja Mountbattenin ystävyydestä. Se on humoristinen ja lämminhenkinen sarja ja surullinenkin tietysti, niin kuin elämä on.

    Seppo

    VastaaPoista
  2. En ole nähnyt tuota sarjaa, ehkä se ei ole tullut lainkaan Suomessa. Olen nähnyt dokumentin Barbara Cartlandista. Siinä hän kertoi mm MP-veljensä kuolemasta sodassa. Minulle jäi päällimmäiseksi ajatus, että vauhdikkaan kaunottaren ja show-naisen, sujuvakynäisen kirjailijan elämä on ollut paljolti "surutyötä", kuten nykyään sanotaan. Onkohan siinä myös Laila Hirvisaaren valtavan tuotteliaisuuden salaisuus? Hänen nuori isänsähän kuoli sodassa?

    Pirkko

    VastaaPoista
  3. Eiköhän sellainen tuotteliaisuus ole geeneistä kiinni niin kuin tuolla jo sanoitkin. Niin kuin tietysti kaikki kirjailijan työt yleensäkin. Tuosta MP-veljestä siinä tv-sarjassa myös kerrottiin. Ja annettiin ymmärtää, että vaalivoitto oli kokolailla Barbaran aikaansaannosta. Veli oli oman luokkansa tyyppiedustaja ja sen lisäksi hyvin epäkäytännöllinen ja aikaansaamaton. Totuudesta en tietysti tiedä.

    Seppo

    VastaaPoista
  4. Geenit ja ympäristö ovat ratkaisevia taiteissa. Ilman sopivaa ympäristöä lahjakkuus harvoin esille.

    Ajattelen usein enojani, epäkäytännöllisiä muuten lahjakkaita nuoria miehiä, jotka sattuivat syntymään syrjäseudulle pitkospuiden taakse ja vielä joutuivat vuosikausiksi sotaan teini-ikäisinä. Siinä meni hyviä geenejä hukkaan.

    Onnellisuus on sitten eri asia. Ehkä se on tärkeämpää kuin saavutukset. Mutta menestykseen tarvitaan enemmänkin kovuutta ja häikäilemättömyyttä. Ovatko ne geeneissä vai ympäristössä?

    Pirkko

    VastaaPoista